Spray park met watertafel

Zwemmen in een spray park, iets wat voor iedere leeftijd leuk is. Maar wat is een spray park nou eigenlijk? Het is een interactieve waterspeelplaats. Je ziet het steeds meer tegenwoordig. Er worden dan verschillende speelonderdelen op de vloer geplaatst, zoals bolfiguren of watertafels.

Een spray park bezoeken is niet alleen voor het plezier, maar daarnaast is het ook nog eens een gezonde bezigheid om te zwemmen. Steeds meer mensen doen dit ook als sport en zijn op zoek naar een betere kwaliteit van leven.


Zwemmen wordt bijvoorbeeld al sinds de prehistorie door de mens beoefend. De sport maakte deel uit van de eerste Olympische Spelen van het moderne tijdperk, die in 1896 plaatsvonden. Aqua-aerobics daarentegen combineert aquatische activiteit met aerobics.

Duiken daarentegen is geen sport, maar een activiteit die zorgt voor plezier, leren en ontspanning voor de beoefenaars. De voordelen van aquatische activiteiten zijn talrijk en divers. Laten we eens kijken naar een aantal van hen?

1. Zij verbeteren de kwaliteit van het leven


Iedereen die ooit enige sport heeft beoefend of enige fysieke activiteit op het land heeft gedaan, weet wat voor een gevoel van ontspanning en welzijn hij of zij biedt. Wist u dat een aquatische activiteit hetzelfde resultaat oplevert?

Zwemmen, aqua-aerobics en duiken zijn praktijken die ons lichaam in beweging brengen. Dus door ze te doen, laten de hersenen endorfines vrij in onze bloedbaan.

Endorfine staat bekend als het “hormoon van de ontspanning”. Het is verantwoordelijk voor het gevoel van welzijn en ontspanning. Endorfine verbetert ons humeur, versnelt ons metabolisme, verbetert de kwaliteit van de slaap en verhoogt ook onze fysieke gesteldheid.

2. Ze helpen te ontspannen


Dankzij het vrijkomen van endorfine kunnen aquatische activiteiten zeer aangenaam zijn – maar niet alleen dat!

Door het onderdompelen in water kunnen de lichaamsspieren zich ontspannen. Het menselijk lichaam drijft in het water, dus het is alsof het water onze armen, benen en rug masseert.

De sensaties van rust en fysieke ontspanning zijn grote voordelen van aquatische activiteiten. Hetzelfde resultaat kan niet worden bereikt in omgevingen zoals een fitnessruimte voor krachttraining of een openluchtpark.

3. Werk de ademhaling


Mediteurs kennen de kracht van adembeheersing. Vanuit de oefeningen is het mogelijk om het lichaam te kalmeren en onder controle te houden, wat stress en angst vermindert.

Het beoefenen van aquatische activiteiten draagt bij aan het leren reguleren van de ademhaling op een natuurlijke manier, zoals dat gebeurt tijdens een meditatiesessie. Daarnaast helpt zwemmen ook bij de ontwikkeling van de longen van baby’s en kinderen.

Bij het duiken, bijvoorbeeld, is het essentieel om de hoeveelheid lucht die we inademen te optimaliseren. Daarom is het noodzakelijk om langzaam en diep te ademen. Door dit ritme van de ademhaling evenwichtig en gecontroleerd te houden, wordt het menselijk lichaam op natuurlijke wijze in een staat van rust en kalmte gebracht.

4. Verbeteren van de fysieke conditie


Het menselijk lichaam besteedt meer energie aan het bewegen onder water en dit maakt de verbranding van calorie├źn hoger dan bij andere activiteiten.

Ondanks deze “extra inspanning” heeft het lichaam minder last van fysieke belasting dan bijvoorbeeld bij activiteiten als krachttraining en crossfit. Water verzwakt veel van de inspanning en het is mogelijk om de oefeningen zonder grote moeilijkheden te doen.

Een ander voordeel van aquatische activiteiten is het zweet. Veel mensen sporten niet omdat ze niet graag zweten en zich ongemakkelijk voelen als dit gebeurt. Omdat ze in het water worden gedaan, of het nu in een zwembad, op zee of in een meer is, is het niet mogelijk om het zweet te zien stromen, hoeveel moeite er ook in wordt gestoken.

De fysieke conditie, voor degenen die bijvoorbeeld duiken beoefenen, is nog belangrijker. Dankzij het gebruik van gespecialiseerde apparatuur kan een uurtje duiken leiden tot de kosten van 900 calorie├źn. Deze activiteit versterkt ook de spieren in de benen en de rug.

Bron: holidaytalk.nl